3. juuni 2009

Kollanokk kassiga kasvuhoones

Löödagu mind või maha, aga mulle see vihm meeldib. Istutatud taimed vajavad leotamist ja mõningane jahedus aitab kevadõitel kauem kaunitena püsida. Lõppude lõpuks tahavad ka selg ja käed natuke puhata. Ma olin päris õnnetu, kui kodu poole sõites hakkas taevas lääne pool nagu tavaliselt heledamaks kiskuma, ja peale Keilat oli maantee juba peaaegu täiesti kuiv. Õnneks jõudis vihm lõpuks ka meieni.
Üks töö vajas siiski veel tegemist. Kasvuhoonesse on külvikastidesse jäänud veel suvelilledest astrid, virgiinia tubakas ja südaseemik. Püsikutest lupiinid ja kobarpead. Üldse ei läinud idanema käokingad (Vilmorin), rohkem ei osta. No ja muidugi tomatid. Lisaks Köögikata käest saadud kolmele taimele tõi naabrinaine mulle terve hunniku. Nüüd olen mina, kes ma ei tea köögiviljakasvatusest mitte mukitki, tomatitega hädas.
Kasvuhoones mul peenraid ei ole, ilmselt ei saagi olema. Neid asju, millele mõeldes kasvuhoone soetasin, saab ette kasvatada pottides või kastides. Seega tuleb ka kolmeteistkümnel tomatitaimel potti elama jääda. Kuna osa neist kipuvad juba õitsema hakkama, siis oli tagumine aeg nad suurematesse pottidesse ümber kolida. Kuna kartulipotindus jäi aja- ja seemnekartuli puudusel katsetamata, said tomatid suured potid endale.
Lappasin nüüd lisaks oma aiaraamatute riiulit, no mida kõike seal ei ole...istutamise, multshimise, võrakujunduse jne.jne. kohta. Tomatite kohta ei sõnakestki. Olen kuskilt ähmaselt kuulnud, et tomateid tuleb lõigata, aga mida sealt ära lõigata ja millal?
Häda mõistuse pärast...õigemini selle puudumise pärast.
Aga miks koos kassiga? No kust mujalt see vaene kass ikka vihmavarju otsima pidi, kui perenaine kasvuhoones kükitas.

12 kommentaari:

  1. Võta raamatukogust mõni köögiviljakasvatuse raamat appi. Tomateil võetakse ära need võsud, mis sinna lehekaenaldesse tulevad ja no kui vajalik arv kobaraid käes, võib ka ladvad ära võtta, valmivad kiiremini. Hooldus oleneb ka sordist- kas determinantne või.. eks uuri:) Päris ilma saagita Sa vast ikka ei jää.

    VastaKustuta
  2. Suurt kunsti nende tomatitega pole, vaja ainult teada, kas nad lõpetavad ise kasvu, jäädes madalaks, siis oleks hea peavarrele lisaks veel 2-3 alumist kasvu alles jätta ja kõik teised lihtsalt ära murda. Keskmise kõrgusega tavaliselt lõpetab kasvu 3-5 õiekobara järel, olen nendel kõik kasvud ära näpsanud (vahel ka 1 alumise ka, nagu ka nendel, kes kasvu ei lõpeta, neil lisaks küljekasvudele ka peale 5-7 õiekobarat latv maha näpsata.
    Tomatil ei või kasve lõigata, peab murdma (nad haprad ja näpsata neid ära väga lihtne), et kui ongi mõnel taimel mingi haigus, mida veel märgata ei ole, ka lõikeriistaga teistele edasi ei annaks.
    Kui juba kobaratel ka viljad hakkavad moodustuma, siis ka alumisi lehti vähemaks võtta, nii nädalase-paari intervalliga, et kui viljakobaral hakkab tomat värvi võtma oleks kobarast allapoole vars lehevaba. Nii saavad tomatid rohkem valgust ja valmivad kiiremini ning on maitsvamad.

    Potis on ühtpidi hea kasvatada - saab paremini hoida seda tomatile head kliimat - "jalad niisked, kere kuival", aga jälle oht - vähe toitaineid, peab andma natuke kindlasti lisa.

    VastaKustuta
  3. Oh, mu jutt läks vahepeal jamaks - sellele keskmise kasvuga võib ka jätta 1 lisakasvu kui soovid, sest osadel sortidel kasv peatub juba 3 õiekobara järel.

    Vast nüüd natuke arusaadavam :)))

    VastaKustuta
  4. Mina panin pottidesse hulga komposti ja pealepoole seda tomatiturvast.Ja kui minu omad siin lageda taeva allgi potis mingit saaki annavad, saad Sina kasvuhoones seda kindlasti.
    Muide, kiidetakse ka otse turbakotis kasvatamist. Et kuidagi teed kotiküljele augud ja istutad taimed sinna sisse. Ise täpsemalt sellest ei tea.
    Aga kasvude näpistamise jutt Hilisel jumala õige. Vaata ainult, et töökindad käes on, see tomatitaime mahl hullult pargib.
    Ahjaa, üks asi veel - kui muidu juhendid käsivad harva ja korraga ohtralt tomateid kasta, siis potis tahavad nad ikka tihemini juua.

    weifiesy - saissand, kas ma nii pika ja keeruka sõna ikka saan õigesti sisestatud. sama keeruline, kui Sinu tomatimaailm (ja minu viinamarjamaailm).

    VastaKustuta
  5. lisan juurde ka, et kindad käes ja selline riietus, millest kahju pole - sest seda tomatitaime mahla plekke enam riietelt hästi välja ei saa. käed saab puhtaks sidruniga hõõrudes :)

    VastaKustuta
  6. Köögikata, kui panid seda eestis pakendatud tomatiturvast, siis see on pigem kasvu pärssiv kui kasvatav.
    Mul mees tõi ühe koti kui taimi teist korda pikeerisin, biolani mulda jäi väheks ja nii paningi ühte kasti biolaaniga pooleks ja ühte seda tomatiturvast, panen pildi oma blogisse, siis näed, milline vahe on poolteise nädala pärast, selles turbas ei kasvanud nad ühte sendimeetritki ja siiani natuke kasvus viletsamad.

    Aga tomatilehed annavad värvi jah :) ma olen neid ikka palju villase lõnga värvimiseks kasutanud. Püsib aastakümneid.

    VastaKustuta
  7. Ma ei tea kui tundlik Sa taimemahladele oled, aga mina ei või kuuma ilmaga tomatitele ligigi minna neid võsutama. Olen saanud sellest taimemahlast suured ja väga halvasti paranevad villid. Nüüd valin jahedama aja- varahommiku või õhtu. Kindad käes ja pikad varrukad. Teistele meie perest see taimemahl sedasi ei mõju.

    VastaKustuta
  8. Seda Eesti tomatiturvast jah. Aga ma panin kanakaka graanuleid ka (mille Sa ka maha laitsid :oP). eks siis näeb. Praegu nii külm, et ega nad niikuinii kasvamisele ei mõtle. Brrrrrr.
    Kasvuhoones sai pealmiseks mullakihiks biolani mustmulla ja sellesama tomatiturba segu, istutusauku graanuleid ka ja tegelikult sai isegi tiba palju - kasvavad kui loomad ja Vilmad hoiavad lehti krussis ka.

    VastaKustuta
  9. biolani tomatikasvatuskotid on müügil - ühte kotti läheb 3 taime, aukude kohad on peale märgitud. järgmisel aastal katsetan vast ise ka seda kotti, sel aastal istutasin taimed krohvivanni :D

    VastaKustuta
  10. Aitäh, sain targemaks. Tomatisortidest pole mul paraku kah aimugi, samasugune kollanokast naabrinaine, kes enamuse taimi ette kasvatas, ei teadnud sortidest midagi, Aga kasvavad hästi, eks ole hiljem näha, mis välja tuleb :)

    VastaKustuta
  11. Ära ilmaaegu erutu, nii väikses kasvuhoones nagu sul (ja mul) erilist saaki kurkidelt ja tomatitelt loota pole. Õhk ei liigu ja liiga palavaks läheb. Nad ei viljastugi. Mina olen sealmaal, et 5 tomatitaime, 5 kurgitaime sinna ikka istutan, aga erilisi lootusi ei hellita. Sõltub ilmast, kas saaki tuleb või ei. Sel aastal valisin põõsastomati taimed. Jutu järgi tundusid need vähem kasvude võtmist nõudvad. Sort on oluline! Eelkõige on kasvuhoone mul kevadise taimede ja salati-tilli ettekasvatamiseks ja sügiseseks krüsanteemide varjupaigaks. Kuna seda funktsiooni on vähe, siis olen otsinud teisi variante. Näiteks maasikataimed on mul kõigis seinaäärtes ja ma praegu saan juba marju. Siis veel paprika, suvikõrvits. Järgmisel aastal proovin melonit, nagu keegi soovitas.

    Aga turbakotid kurgi või tomati kasvatamiseks valmistasid mulle pettumuse.

    VastaKustuta
  12. kas sul olid need korralikud, s.t. biolani omad või need eesti päritolu?

    VastaKustuta