29. mai 2010

Roosid korda

Täna sai siis vihmahoogudest hoolimata ring peale, kõik üle vaadatud, ära lõigatud, mis vaja. Mismoodi mu näpuotsad end nüüd tunnevad...vasaku käega trükkida ei saa, kuigi kindad olid käes. Kadunukeste-kahtlaste hulka lisandus veel Mõrsjaroos, kõik teised on elus ja kikitavad lehti. David Austini rooside hulgas pole ühtegi väljaläinut.
Basseinitaguse võsapeenra rohisin ka puhtaks, no sellise suurusega võililli ja osje ma pole vist varem näinudki. Niiskest mullast tulid õnneks hästi välja, seal on muld kergem ja liivasem kui mujal. Rohkem rohida ei riskinud, maa oli märg ja põlvili olla ei saanud, kükitamine-küürutamine aga õmbluste tõttu kaunis valuline, ootame kuivemat ilma. Ei jookse see umbrohi kuhugi. Kahjuks.
Tuppa tulin ka koera pärast, mu vana kolli ei jää must viimastel päevadel sammugi maha, kui olen mina väljas, peab tema ka ilmtingimata olema ja päev läbi märjas külmas rohus oli eaka koera käppadele natuke liig, hakkas juba lonkama. Tuli ka mul diivanile pikutama visata, et koer diivani ees puhata saaks. Noh, endale kulus ka ära.
Katmise suhtes pole suutnud midagi asjalikku välja mõelda. Okaskerade ala ja hostaala on kergkruusa all ja tänu sellele tõesti suhteliselt murevabad. Aga kogu aeda nagu kergkruusaga katta ei tahaks. Need ilukillustikud on kole kallid ja kogemus näitab, et selleks, et nad ka tõeliselt ilusad püsiksid, tuleb nendega tegeleda, vaadata, et jumala pärast muruniitmisel midagi sinna ei lendaks jne.jne.jne. Multsh kõduneb hirmkiiresti, eelmisel suvel istutatud okaspuude ümber olid kevadeks paljad ajalehed alles. Siiani pole ühtki head ideed. Lisaks jäävad endiselt mureks taimede südamikud, täna ongi näpud nii puruks seetõttu, et kiskusin roosipõõsaste südamikest igasuguseid end sinna istutanud jälkusi välja. Ja roosidepeenrasse ma katet panna ei saa, sest neid tuleb sügisel nagunii mullata. Ühes roosipeenras proovisin nii, et ajalehed ja liiv - aga see neetud naat ja võilill kasvavad liivas pea sama hästi kui mullas, nii tegin suhteliselt tühja tööd.
Homseks lubab natuke ilusamat ilma.

6 kommentaari:

  1. Mina saan roosidest sinnaroninud umbrohtu välja ainult roundupiga ettevaatlikult pintseldades.
    Vanasti üritasin ka neid välja kiskuda - aga lootusetu üritus. Esiteks on okaste tõttu ligipääs üsna võimatu ja siis jääb juuretükk sisse ja nädalapärast on umbrohi tagasi ja võimsam kui enne. Nüüd on ainult roundup ja pintsel - ja probleem lahendatud.

    VastaKustuta
  2. Minu kogemused Roundupiga on suht kehvad, pintseldad küll, siis tõmbub korra kollakaks ja ajab uued kasvud. Juurt küll ära ei hävita. Või teen ma midagi valesti.

    VastaKustuta
  3. Mul võttis ka roundup vaid mõne tutikese päris ära, enamusel, nagu Sulgi, tuli peagi eluvaim sisse tagasi. :o(

    VastaKustuta
  4. Mina olen Roundupiga küll oma suvila aiaääred puhtaks saanud. Nii ei roni see ka enam peenratesse nii palju. Nüüd ma enam naadi-ahastust ei põe.

    Mina soovitan seda tõrjet teha nii, et keegi hoiab mingit asja (papitahvel vms) roosipõõsaste või muude taimede ees ja teine pritsib põõsaaluseid. Ette tuleks vaadata sellega, et ei astuks ise selle pritsitud ala peale ja ei teeks mürgiseid jalajälgi näiteks muru sisse. Oluline on ka ilma valik, liiga palavaga aurub see ära, enne kui lehe sisse imendub ja vihma samal päeval ka ei tohiks sadada.

    Kasutada tuleks väikest käsipritsi, mis küll tähendab rohkem vaeva, aga siis ei lenda pritsmed liiga kaugele. Naadist muudmoodi lahti ei saagi.

    VastaKustuta
  5. Laialeheliste, eriti võilille ja naadi tarvis on mu meelest Starane paremgi. Viimasel ajal tundub, et Roundup enam sügavate juurtega taimedele mõjuda ei taha.

    Tartu BA-s on kõik roosid ja enamus püsikuid kaetud 10-15 cm paksuse turbamultsiga. Kui sinna miskit külvab, on kerge kätte saada. Eelduseks muidugi aluspinna umbrohupuhtus. Ja see ei sega ka muldamist. Ma ühel aastal uurisin seda seal seda katet. Umbrohupuhtuse tingimuseks on see, et teda ei tohi aluspinnaga segada, aluspinda enne isegi veidi tihendatakse. Sa peaksid kuskilt rabast teda ju koormaga saama.
    Ise ma seda kasutada ei saa aediiriste pärast.

    VastaKustuta
  6. Aga vbl sa teed liiga lahja lahuse?
    Mina oma tuntud laiskuses ei viitsi üldse lahust segada kui pintseldan - võtan aga kohe selle kontsentraadi ja pintseldan seda. Ja väga hästi aitab. Igastahes roomavast tulikast keset roosipõõsast sain kenasti lahti. Ja ka vana kreegivõsa hävitasin lillepeenrast sellega ära:)

    VastaKustuta