30. aprill 2010

Kuulates, kuidas rohi kasvab

Kasvab tõepoolest. Eilne sadu ja tänane 19 soojakraadi on kõik vohama pannud ja mõni asi end hommikust saadik lausa silmnähtavalt sirutanud, tanguutia rabarber näiteks, millest ma küll pilti teha ei viitsinud, nii pisikesena näeb ta välja täpselt nagu iga teine rabarber.
Nii ilusa ilmaga tahaks aias lausa midagi teha, aga selleks olen ma ikka veel liiga tõbine. Ja kui ei oleks tõbine, oleks tööl ja ikka ei teeks mitte midagi. Nii et selles mõttes võib rahumeeli terrassil istuda ja linnulaulu kuulata. Mõned tulbid on lahti läinud (sortidest ei tea midagi), viimased võrkiirised ja krookused õitsevad ja see üks tegelane peaks vist pushkiinia olema, arvasin, et nad ei läinud kasvama, aga nüüd, kaks aastat peale istutamist äkki õitsevad.





Maja ümber on sel aastaajal tegelikult imeilus, sellest ei saa tegelikult pilti teha, kõike on liiga palju. Aasad on täis lõosilmi, kuldtähti ja sillasid, varjulisemates kohtades õitsevad veel sinililled ja ülased, isegi lumikellukesi on veel. Tõeline looduse enese rajatud hiiglaslik lillepeenar.

Pärispeenardesse ei taha ausalt öeldes üldse vaadata, sest seal laiutavad juba naadid, võililled ja vereurmarohi. Nii et kui aus olla, siis peaks juba rohima hakkama, aga selleks olen veel liiga sültjas olekus. Las kasvavad veel natuke.
Sarastro taimed on külma aja kasvuhoones uhkelt üle elanud ja kasvavad reipalt suuremaks. Eile saabus ka Aiasõbra põõsapakk, mis peale lahtipakkimist kah esialgu kasvukasse läks. Sellega seoses ka küsimus targematele, tellisin endale kolm mändi, millest tulevikus peaksid saama suured puud, näiteks pisarmänd võib kasvada väidetavalt kuni 50-meetriseks (siin poolsaarel küll kindlasti mitte, aga ilmselt ei ela ma piisavalt vanaks, et selles veenduda...), aga praegu on sellised imepisikestes P9 pottides armsad tutsakad. Ilmselt peaksin ma nad esialgu suurematesse pottidesse istutama, sest tulevases kasvukohas lämmataks neid hein ja teised taimed. Äkki oskab keegi nõu anda.
Roosidest ei saa ka veel täit sotti, üha rohkem on neid, mis siiski pungi näitavad. Kõige rohkem kahju tunduvat olevat saanud vanad põõsasroosid, aga nende varred on jälle nii puitunud,et raske on midagi arvata. Ehk nagu targad aednikud on öelnud, et enne jaanipäeva ei tasu midagi välja kaevama hakata.
Ja tegelikult on nii  karmi talve kohta kahjustusi niigi vähe, isegi veigelad ja tulbipuu on täie tervise juures. Jukkad ja tamarisk samuti.
Oehh...ehk tuleb vähemalt pühapäevaks kaks grammi jõudu tagasi.

7 kommentaari:

  1. Kuidas Sa Aiasõbrast tellid? Alumised tulbid on Turkestanicad, minu lemmikutest ühed lemmikumad. Nad on Sul seal väga ilusad.

    VastaKustuta
  2. Aiasõbrast saab meili teel tellida. Paned kirja koodid, taimenimed ja kogused ja siis nad saadavad kulleriga. Tuleb odavam, vähemalt minu jaoks, kui ise kohale sõita. Uuelt kliendilt vist tahetakse ettemaksu, mina olen viimastel aastatel saanud arve koos pakiga ja2 nädalat maksetähtaega.
    Üldiselt on nad arenenud või on mul vedanud, aasta-aastalt lähevad paremaks nii taimed kui teenindus.

    VastaKustuta
  3. Õues on ka meil peale lumesadu ilus. Rohi on roheline ja...:)

    Ma kardan, et Su pisarmännid ei ela kuigi kaua. Nad on meil üldiselt väga talveõrnad. Ümber võiks nad igal juhul istutada ja kui pott on juuri täis kasvanud, siis neid peaks ka hoolega lahti harutama, et nad üldse edenema hakkaksid.

    Aga parane kiiresti! Maisaaaru, mis logelemise aeg see kõigil ette võetud on:). Ega peagi tööd rabama, aga ka ringiuitamiseks on tervist vaja.

    VastaKustuta
  4. Kolmest männilapsest kahel külmaprobleeme ei ole, rumeelia mänd (Pinus peuce) ja valge mänd (Pinus strobus) peaksid olema meil täiesti külmakindlad. Pisarmändi (Pinus wallichiana) nägin eelmisel aastal müügis Nurga puukoolis, ja seal nad soovitasid meie maanurgas siiski katsetada. Ainult et nad küsisid istiku eest nii koledat summat, et ma parem katsetan selle viiekümnekroonise männititega.

    VastaKustuta
  5. Alati tasub oodata ja loota. :)
    Peale üht karmi talve hakkasid mu pujendid alles augusti keskel õitsema.

    VastaKustuta
  6. ehh... pujengid(pojengid) muidugi...

    VastaKustuta
  7. Minul on pisarmännid juba mitu aastat siin rannas vastu pidanud. Tõsi, tänavune talv tegi kohati okastele natuke liiga, aga uued kasvud paistavad kenasti tulevat. Ei ole neid katnud millegagi. Seega julgen jah rannikul soovitada katsetada. Mina ostsin nad üsna suurte puukestena, vist Haljassaarest.

    VastaKustuta