1. november 2016

Hortensiatest peab ka kirjutama

Ilma suve teise poole lemmikutest kirjutamata ei saa kohe kuidagi. Juurde ma enam neid suurt soetanud ei ole, kuigi väga palju sorte mul pole. Minu jaoks peab olema uus taim piisavalt olemasolevatest erinev, et isu peale ajaks, väikesed variatsioonid õiekujus seda ei tee.
Esimesena alustas nagu igal aastal Early Sensation, mis kasvab mul tüvivormina. Õied muutuvad tasahilju roosamaks ja lõpuks määrdunudpunaseks. 
 Tammelehist hortensiat ma meie aia mikrokliimas õitsemas pole kunagi näinud, aga pole sellest ka erilist puudust tundnud. Õied on tal üsna mittemidagiütlevad, lehed see-eest imekaunid.
Eelmisel aastal istutatud põõsastest oli suurim üllataja puishortensia Hayes Stardust. Alustas õitsemist juuli keskpaigas ja muudkui õitses ja õitses öökülmadeni. 
 Sellelt pildilt on näha. kui erineva suurusega on Hayes Stardusti ja puishortenisa Pink Percussion õied. Pink Percussion õitses ka väga ruttu ära võrreldes teiste hortensiatega.
 Veel üks roosa puishortensia, selle õied on natuke suuremad, Invincibelle.
aga oma sugulase, vana hea Annabelle mõõtu siiski välja ei anna. 

 Minu absoluutsed lemmikud aedhortensiatest on siiski vasakul Vanilla Fraise ja paremal Limelight. Ühelgi teisel sordil pole nii täiuslikke õisikuid.



 Nende Nurga Puukooli üritustelt ostetud põõsaste sordiõigsuses ma natuke kahtlen, aga teisel pildil taga on näha ka Levanat, mis sellessse kasvukohta kindlasti ei jää, kuna võib kasvada kuni nelja meetri kõrguseks ja õisikud on tal juba praegu titena poolemeetrised.

Suurelehistest hortensiatest ei ole sel aastal midagi erilist kirjutada, talve elasid üle kõik, aga õitsema ei hakanud ükski. Samas sõbrannal samas külas Forever and Ever Blue õitses. Eks näis, mis järgmisel aastal muutunud valgusrežiimiga juhtuma hakkab.
Õitsema ei jõudnud minna ka karvane hortensia. Peitõieline tegi oktoobri alguses esimesed õied lahti, aga mul ei ole sellest pilte, sest üks mälukaart oma paarisaja pildiga otsustas töölepingu lõpetada enne, kui ma sellelt pildid arvutisse jõudsin tõmmata.
Juurde sai sel aastal istutatud kirjude lehtedega ronihortensia Silver Lining ja põnev kolmetooniline lõhikhortensia Moonlight, aga ka nendest on pildid ainult veebipoes olemas.
Eile õhtul sain arvutisse kantud ka selleaastase taimeistutuse tabeli, liikide ja sortide koha pealt olen ikka väga tagasihoidlik olnud, õppetunnid kätte saadud ja pole mõtet raha kulutada uustulnukatele, kelle teod esimese 24 tunni jooksul nahka panevad. Ühikute hulk nii tagasihoidlik pole, sest sibullilli sai sügisesest kehvast tervisest maha pandud ikka sadades. Lootuses paremale kevadele, sest tulemata see ei jää :)

9 kommentaari:

  1. Hortensiatest on alati hea lugeda ja pilte vaadata,kuidas nad erinevates aedades õitsevad.Ühed minu lemmikud.Ka suurelehised minul ei õitsenud,aga tütrel Kakumäel olid õisi täis ja aevan,et õitsevad siiani.

    VastaKustuta
  2. Imelised. Minu meelest praegu ongi hea aeg pühenduda veidike erinevata taimeliikidest rääkimisele

    VastaKustuta
  3. Hortensiad on võrratud! Mul on neid veel kuidagi väga vähe aga ma lubasin järgmise hooaja hortensiatele pühendada. Mulle sobiks just kõrgemad sordid aga peenardesse saaks mõne väiksema ja ka pista.

    VastaKustuta
  4. Jah, kui mul oleks palju ruumi, siis oleks mul ka palju hortensiaid.:) Üks tore sügisepoolne pilgupüüdja kuni külmadeni välja.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sulle sobiks sinna mõni tüvivorm, näiteks seesama Early Sensation, aeglase kasvuga ja ei varja allolijatelt valgust ära.

      Kustuta
  5. Oled küll palju soojemas kohas kui meie, aga meie aias õitsesid nii karvane hortensia kui enamik suurelehelisi.
    Lõhikhortensial on küll eestikeelsesse nimesse hortensia liidetud, aga tegelikult on ta omaette perekonnas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Meil on soojemad talved, aga palju külmemad suved kui sisemaal ja kevad on hilisem. Hoopis teistsugune kliima.
      Seda, et lõhikohortensia (schizophragma hydrangeoides) ei kuulu hortensiate perekonda, ma muidugi tean, aga ladinakeelsed nimed ei olnud selle postituse teema ja enamikke inimesi need perekonnad ja liigid üldse ei huvita paraku :)

      Kustuta
  6. Minu lemmikud on ka kindlalt need kaks - 'Vanille Fraise' ja 'Limelight'. 'Early Sensation'i peale veel mõtlen, aga tal on ilus õiekuju ja varane õitsemine veel lisaväärtuseks.

    VastaKustuta