24. juuni 2015

Uitmõtteid

Päevade kaupa üksiolemist tekitab igasuguseid mõtteid. Nii häid kui halbu. Viimased manan eemale, mingu metsa, puu otsa, ärgu segagu. Lähevad ka, päris kuulekalt.
Kolisin läpakaga terrassile. Lubasin küll, et ei tee seda enam. Patsiga poisile, kes eelmisel aastal mu arvuti ventilaatorit remontides tulist kurja vandus. Aga praeguseks on suurem puude õitsemine möödas ja niipalju kleepuvat õietolmu enam lennata ei tohiks. Pealegi on väga märg. Äsja tuli jälle üks sahmakas, aga hetkel särab jälle päike. Kusagil kaugel on äikest. Katusega terrass on ikka maailma parim ehitis, eriti suvel.
Jaaniõhtu möödus küdeva kamina ees, hommikumantlis, koerad jalge ees ja raamat nina all. Eilne hommik oli küll ilus, aga kuna ma lubasin iseendale, et looderdan kaks päeva, siis ei teinud suurt mitte midagi. Lõunaks hakkas igav. Kuna nii ilmateade kui sisetunne lubasid, et hiljemalt õhtul hakkab sadama, siis ajasin ikka traktori välja ja niitsin paar tundi. Ma lihtsalt ei suuda järjest kogu vajalikku niitmist järjest välja kannatada, lärm, vibratsioon ja igav on ka. Kuigi üle poole on veel endiselt niitmata. sai pilt siiski oluliselt paremaks.




Siis käisin kalmistul, selle olin ka endale võlgu. Tunnistan, et mulle ei meeldi kalmistud. Kellelegi meie perest ei meeldi. Armsad lähedased on hinges, mitte kuskil mätta all. Aga kaua oli käimata ja päris kole oli, rämpsu sain terve kärutaäie ja oleks väga pingutanud, oleks teise veel saanud. Vihma tibutas, mul oli kurk niigi kergelt valus ja külmetushaigusi ma hetkeseisuga endale lubada ei saa. Seega jäi ära ka mõttes mõlkunud retk Pakri poolsaarele käpalisi otsima-pildistama. Ostsin põmpsudele Alexelast bensiini ja tulin koju tagasi, tagumine aeg, siis kallas juba päris korralikult. 
Looderdades ja mõeldes kulub aeg miskipärast viimasel ajal imekiiresti ja mingil hetkel tuleb panna kalossid jalga ja minna müügiplatsile homseid DPD saadetisi komplekteerima. Kuigi mitte ei viitsi, aga muud aega lihtsalt ei ole. 
Eelmisel aastal sai siis tehtud otsus, et taimemüügist elukutset ei tule. Otsus sai õige ja süda on rahul. Sel aastal hakkab järjest rohkem tunduma, et valik tuleb teha ka müügiplatsi ja aia vahel. Aia poole kisub hing kõvasti rohkem. Aed parandab haavad, annab lohutust ja hingerahu. Müügiplatsiga on siiani olnud rohkem häda, muret ja kahjumeid. Meeletult palju füüsilist tööd, mida ma tegelikult nii palju teha ei tohiks. Samas ei saa seda ka kinni panna, kuhu ma need sajad taimed paneksin, minu süda neid komposti saata ei laseks. Õnneks olen sel aastal sisseostudega väga mõistlik olnud. Rohida oleks neid taimepotte hädasti vaja, aga ma vaikselt loodan, et ehk ilmub peale jaaninädalat mõni kaotsiläinud praktikantidest välja. Täna on nagunii liiga märg.  
Aias kisub hing jälle sel aastal rohkem kujunduse kui taimede poole. Olen nädalavahetusel vaadanud seriaali inglise aedadest, ja ei saa midagi parata, et hindan sealset aiakultuuri. Vaated, kujundid, vormid on olulisemad kui taimed. Ja väike vimka peab sees olema. Mulle pakub ka see palju rohkem kui mingi taimekribala vaatamine. Sellepärast olen ka igasuguste liblede ja kribalate soetamisest loobunud, mul pole aega ega kannatust oodata, kuni nad suureks kasvavad. Eile just kiskusin peenrast välja kunagi Aiasõbrast soetatud seitsmepojapuu, mis ka neljandal aastal kuidagi puu mõõtu välja ei anna ja nüüd mõtlen, kuhu ma selle poti topin, maasse meil ju eriti midagi kaevata ei anna ja potiga maa peale jätta on riskantne. Kui aga planeeritud kohale istutada, jääb kindlalt trimmeri ette. Lisaks on ta lubatud püstise kasvu asemel miskipärast otsustanud roomava vormi kasuks, mismoodi ma teda potis püstiseks koolitan.... 

Sandiks ei saa ka end töötada. Hoiatav näide on naaberküla heade tuttavate pere, eluaeg haljastusfirmat pidanud minuealine paar, tänaseks mees 70% ja naine 80% ulatuses töövõimetud, mitu operatsiooni läbi elanud, sama tööga enam elatist teenida ei saa, aga elada on vaja. Kurb.
Sama teemaga haakus täiesti Kalle Muuli artikkel , mille ühe lõigu siia enese jaoks kopeerin:
Päris algul, laulva revolutsiooni hakul tähendas Eesti asja ajamine võimudele vastuhakku, seaduse piiril riskimist ja sageli ka selle piiri ületamist. Veidi hiljem muutus riigi taastamine ja ülesehitamine juba paljude inimeste elu sisuks. Kümned tuhanded inimesed töötasid 12-16 tundi päevas puhkust võtmata ja sageli ka puhkepäevadeta – riigiaparaadis, eraäris, kõikjal. Noorematele inimestele polnud see töö, vaid eluviis, kus tööellu mahtus ka kõik see, mida normaalses elus tehakse väljaspool tööaega. Töö oligi elu, tööl elatigi – ja see elu oli väga kirglik.
Selline see elu ju oligi ja pole midagi imestada, et meie põlvkonna tervis vastu ei pea. Kõik, mis liigub ja mida koormatakse, kulub. 
Minul on veel vedanud. Siinkohal ka vastus korduma kippuvatele küsimustele nagu kuidas ma ennast tunnen. Suurepäraselt tunnen. Kuna haiglas tehti vist lausa mitte 3D, vaid 5D uuringud kogu kehale, siis võin raporteerida, et üldiselt olen ma terve nagu purikas. Kui välja arvata degenereerunud selgroog ja kaks imetillukest täppi kudedes, millega tuleb tegeleda. Üks väiksem kui pooleruutsentimeetrine ja teine oli nähtav ainult mikroskoobi all. See tegelemine ei saa küll meeldiv olema, aga midagi pole parata, tuleb ära teha. 
Teine küsimus on tavaliselt, kas ma ikka söön. Söön küll ja sugugi mitte vähe. Närb söögiiisu on meil tervele perekonna naisliinile omane, aga ma olen lihtsalt vahepeal stressi ja istuva eluviisiga kogutudd 15 lisakilost lahti saanud mingit dieeti pidamata (kui välja arvata, et üldiselt ma ei söö õhtuti peale kella kuut, aga see pole selline reegel, mida üldse rikkuda ei tohiks, kui ikka kõht on tühi, siis söön, tavaliselt lihtsalt ei ole). Haiguslukku kirjutati, et patsient on normaalkaalus :), nii et pabistamiseks pole mingit põhjust. 
Aga aeda tagasi. Mul on see roos, õigemini näärelehise kibuvitsa hübriid jäänud kirja panemata ja netist ka ei leia. Imeilusad kaarjad oksad täis sõrmeotsasuuruseid täidisõisi nagu pärlikeed. Marjad on mustad ja püsivad veel ka järgmisel aastal. Paar juurevõsu oleks ka saadaval. 

Väärisroosidest on esimene õitseja David Austini Winchester Cathedral, sel aastal ulatub põõsas kõrgele üle mu pea ja tipmisi õisi näeks ainult teiselt korruselt 
Kolmeaastane Itoh-hübriid Kopper Kettle avas meie aias oma esimese õie. Pojengide õisi tuleb kaua oodata, aga nad on ka seda ootamist väärt. 
Aia ainuke aediiris, M poolt ostetud pildiga pakis, pidi olema mustjaspunane ja loomulikult ei ole, õitseb samuti esmakordselt
Aediirised ei ole minu taimed, õitsemise ajal küll uhked ja suursugused, aga enamuse osa suvest lihtsalt inetud tüükad ja ma mõtlen, mida selle sordile mittevastava iludusega teha, ruum on piiratud ja ilmselt jagan ära. 
Siberi iiriste ja kõrreliste ala on totaalselt tuksis ja taimed ise närvukesed, sest suutsin nad põlvini naadist ja võililledesst valguse kätte päästa alles paar nädalat tagasi. Mõtlesin lõpuks välja, et võtan selle killustikukatte sealt üldse ära, sest vahesid kõplaga üles lasta on lihtsal kui kivide vahelt umbrohtu kiskuda. Pikemas nägemuses näen seal ühtlast vahedeta siberlastemüüri ja selle taga kõrrelistemüüri. Millal ma seda teen, on iseasi, praegu ajaplaane ei tee. . 
Looderdamisel on see häda, et kui seda hommikust saadik teha, läheb pea uimaseks ja istumisest hakkab  see va degenereerunud selgroog valutama. Peaks vist vereringe elavdamiseks minema ja mõne naadi välja kiskuma. Neid jätkub. 


11 kommentaari:

  1. Et süda oleks rahul ja stressi vähem, tulebki tegeleda sellega, mis hingele armsam. Valikud on mõnikord väga rasked, aga kui otsus langetatud, on kerge edasi minna.
    Ilusat suve Sulle

    VastaKustuta
  2. Valikuid on vahel tõesti väga raske teha aga lõpuks saavad need tehtud ja tegema peab neid tõesti südamesunni järgi, siis on need õiged. Jätkuvat optimsimi ja häid ideid, mida teostada. Sellest näärelehise roosijuurevõsust võtaks küll kinni :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Topin homme potti ;), Sordinime nuhkisin ka välja, rosa pimpinellifolia Double Blush

      Kustuta
  3. Valikuid tuleb teha,et ikka ka ennast säästa!Aed on tõesti koht,kus mured kaovad!
    Kui Sul veel jagub,siis võtaks minagi peene nimega näärelehise rosa pimpinellifolia Double Blush võsukese.

    VastaKustuta
  4. Muhedik võttis mul sõnad. Umbes nii ütles ta mulle ka täna. Talita südame järgi, aga ära torma. Kui oled endas kindel, siis te otsus ära ning ela õnnelikuna edasi.

    PS! Võtaksin peene nimega kibuvitsa sappa isegi, et kui ehk jaguma peaks :)

    VastaKustuta
  5. Keerulised ajad mööduvad ja annavad ruumi jälle headele aegadele. Nii see elu juba kord on. Aga tänapäeva meditsiini ma usun küll.

    VastaKustuta
  6. Kõrvalt vaadates tundub, et otsustamisega sul raskusi pole. Üsnagi sihikindel liikumine on sul olnud ja firma ülestöötamine on ka hästi läinud. Nüüd juba töötab nimi edasi.

    Vaatasin seda pärnaaluse pilti ja kuigi sul nüüd vist valikud tehtud, siis mina kivistajana lisaksin sinna veel paar suuremmat kivi ja nende vahele suvehaljad sõnajalad. Kivide vahele annab veidi pinnast ka panna. :) Kivide toomiseks on muidugi tehnikat vaja, aga ...

    Heh ja seda kibuvitsa juurikat paluks mina ka 1 :)

    VastaKustuta
  7. Eelmises postis oli ilus laadungiga käru pilt ;
    Aias, päikese ja kõigi teiste mõnusate loodusjõudude käes tegutsemine on tõesti raviv nii kehale kui hingele.
    Kui munad mitmes korvis, on lihtsam ellu jääda. Meil on eelmiste põlvkondade kahjusid ja võlgu maksta nii palju, et omaenda arveteni paljud ei jõuagi. Ja suurema osa aastast on ka ilm elamiskõlbmatu.
    Praegu on aasta ilusaim aeg ja iga õue-ja aiahetk tuleb endasse koguda nagu kallihinnaline ravum. See aitab raskete ja keerukate asjade vastu, kontrollitud :)

    VastaKustuta
  8. See on minu väga isiklik ja subjektiivne arvamus, aga need kivi-koore-ja jumalteabmis multsid ei tundu olema üldse ühed õiged asjad. Vaid ettekäändeks mitte teha aiatöid. Taimed on kindlasti rahul, kui mulla pind on liigutatud ja õhustatud ning umbrohust vabad. Katted aga lämmatavad nii taimi kui mullaelustikku ja lõpuks 3-4 aastaga umbrohtuvad ikka. Parem natuke kõbla või käsiharki ja kõik on rahulolevamad. Ja mõõdukas tempos töö toob nii hea isu, une kui muidu olemise!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See sõltub siiski paljudest asjadest. Alates sellest, kas oled noor või vana, terve või korras tervisega. Teatud ajaks need katted siiski leevendust annavad, ja näiteks kergkruusakattega maja ees hostaalas ja okaspuualas olen ma üsna rahul. Killustikus aga on juba algselt liiva sees ja paljud umbrohud muud ei vajagi. Kergkruusaga on lihtsalt see, et materjalina ta mulle eriti ei meeldi, väikeses koguses võib, aga igal pool aias ma küll seda näha ei tahaks. Aga kui katteid ei kasutaks, peaks oma aianduse umbes neljandiku Peale tõmbama, rohkemat hooldada ei jõua. Võib-olla tuleb ka see aeg kunagi, aga veel ei tahaks

      Kustuta
    2. Ma mitte kuidagi ei tahtnud seda oma arvamist siduda isiklikult. Kindlasti-kindlasti mitte. Lihtsalt need katmised kipuvad aina rohkem levima ... (ja mulle ka üldse ei meeldi kergkruus materjalina ega kattena! :D). Sulle soovin peatset tervenemist ja postiivset hoiakut!

      Kustuta