2. september 2012

Hortensiad, hortensiad

..on rooside kõrval kujunemas mu tõsiseks kireks ja ma kuidagi ei suuda oma näppe nendest iludustest eemal hoida. Mis muu pakuks varasügisel või hilissuvel sellist rikkalikku õievahtu. Armastus hakkas sellest esimesest puishortensiast Annabelle, neljaaastasena kasvatab ta inimpeasuuruseid õisikuid.
 Tema noorem õeke sellest kevadest, Invincibelle
 Aedhortensiate (hydrangea paniculata) aretus läheb ka järjest uhkemate õite suunas, aga selle tegelase nime olen juba kaotanud, ostetud Siguldast, seega pole ka tšekki kuskilt võtta.
 Magic Candle
 Wim´s Red
 Early Sensation
 Vanilla Fraise (selle tagant piiluv eeslike ajab alati haukuma Deia kutsika)
 Limelight
See kandis silti lihtsalt hydrangea paniculata
 Karvane hortensia esineb sel aastal nirult, lehed longus, üksainuke hale õieke ja kaks võsu kuivanud. Ei oska arvata, millest ta puudust tunneb.
 Veel aedhortensiaid, Phantom
 Pink Diamond
 Bobo
 Pinky Winky
Suurelehised hortensiad (hydrangea macrophylla) on ka põhjamaades kanda kinnitanud. Endless Summer The Original
Endless Summer Bride ja Forever and Ever Blue ei pakkunud täna kahjuks ühtki pildistamiskõlbulikku õisikut, alles kosuvad istutuskohtades. Kusagil on veel paar serratat, mis pole veel õitsenud, roniv hortensia, mis eriti veel ei roni ja tammelehine, mis ka ei õitse. Aga ikka vähe, ootan Hortese sügisest allahindlust (sest hortensiad on päris kallid) ja FB-s nähtud album pani hoopis Rootsisõidule mõtlema, aega on aga pagana vähe...
See-eest olin täna kange naine, istutasin maha kõik eelmisel nädalavahetusel kokku ahnitsetud puud ja põõsad. Augud kaevasin ka täitsa ise.  Nüüd tuleb koht leida veel kevadisest püsikuseemnekülvist imekombel tärganud mõnekümnele taimele. Selleks aga on vaja täiesti uut istutusala, sest vanad on täis mis täis. Kuidas ma mööda laatu ringihulkuva M nii kaugele saan, on küsimus...minu selg on nüüd kange sõna otseses mõttes, sest kaevamine ei ole mu tugevaim külg.
Mõni asi aga on lihtsalt vahva. Kuna ma artišokke ei söö. lasen neil südamerahuga õitseda ja pealegi käitub see tegelane mul püsikuna, kuigi ei pidavat meil talvituma. Kas head talved või eriti visa eksemplar...
Lugejate soovil lisatud ka paar üldisemat vaadet hortensiatele. Istutamisel tasuks meeles pidada, et aedhortensiad kasvavad ikka päris suurteks põõsasteks, neid peenrasse toppida ei maksaks.




11 kommentaari:

  1. Hortensiakirest saan väga hästi aru. Selle nahka lähen minagi :) Esialgu on maha istutatud kuus põõsast ja kaks veel ootel. Nad on ikka väga väga ilusad ja õitsemisaeg teeb nad eriti väärtuslikuks. Sügisene õiteilu on nii lohutav.

    VastaKustuta
  2. Jep, nad võivad mõistuse võtta küll:)

    Aga kuule, mul on tunne, et selle Boboga on nüüd küll mingi jama. Niipalju kui mina olen teda otsinud/vaadanud ja kirjeldusi lugenud, ei lähe ta roosaks. Ma ei saa ka öelda, milline näeb välja minu oma, sest ma lõikasin tal õisikud maha, aga need avanevad olid küll rohekasvalged.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No siis on poolakad mulle Bobo asemel miski muu boo sokutanud, aga pagana ilusat värvi boo on. Puhkedes olid ka minu omal rohekasvalged õisikud, peaks vist ka maha lõikama, juurduks paremini.

      Kustuta
    2. Kui panna Google pildiotsingusse Hydrangea bobo siis tuleb vastuseks küll ka roosakate õitega pilte.

      Kustuta
  3. Oh kus sortiment! Ilusad!
    Kuidas nad peenras on või on murus?

    VastaKustuta
  4. Tõesti väga ilus ja rikkalik valik.Ka ühed minu lemmikud,aga minul veel neid vähe.Lihtsalt ei ole leidnud sobivat kohta.Ei taha ka et rodode vahel domineerima hakkaksid.Aga "Vanilla Fraise" on järgmine kevad plaanis kindlasti muretseda.Lihtsalt võrratu-pean leidma talle erilise koha,et saaks pilku püüda!

    VastaKustuta
  5. No on ikka ilusad küll, kas vajavad palju hoolt ja vaeva?

    VastaKustuta
  6. Minu arust pole nendega üldse hoolt ja vaeva. Istutad maha, kasvavad ja õitsevad. Istutamisel panen auku kõdusõnnikut ja turvast, hiljem olen kord aastas pannud peaotäie Osmocote põõsa kohta. Puishortensiaid tuleb muidugi kevadel lõigata, aga olen ka selle tegemata jätnud, ei juhtunud midagi.
    Soovitan Elle Ahse väga põhjalikku artiklit äsjailmunud Kodukirja Aed eriväljaandes.

    VastaKustuta
  7. Üldvaated on ägedad, see hekimoodustis on jube hea. Üksikpõõsad samuti. Vist on paremadki kui roosid:)

    VastaKustuta
  8. Väga head kohad oled leidnud oma sügislemmikutele. Killustiku peale või kõrgemalt servalt allapoole võivad nad ka oma raskemaid pallisid kaarutada.

    VastaKustuta