31. jaanuar 2012

Õige aeg rääkida soojast

...kui hommikul näitas koduakna taga -15 ja sisemaa pool tööle jõudes -20 (jah, ma tean, et on külmemaid kohti,ma ei kadesta neid kohe üldse...). Aga kuna ma pole sel aastal veel ühtegi vingulitaaniat külmetamise teemal lahti lasknud, ei ole vist raske arvata, et ma väga ära külmunud ei ole. Kütmisest ja küttekehadest on küll paras aeg kirjutada.
Niisiis, omavahelises võistluses Unidare 2,5kW soojussalvesti ja soojuspump Fujitsu Asya LGC12 .
Unidare kütab umbes 36m2 suurust ja 2,5m kõrgust teist korrust, mille kolm seina on välisseinad ja aknaid üksjagu. Kuna tegu on uuema aja (täpselt 10 aastat tagasi) juurdeehitisega, peab see sooja - aknad ehk välja arvatud. Ja aknaid on palju. Lisaks on samas ruumis vannitoa põrandal 200W põrandaküte ja hädajuhtude, nagu elektrikatkestused,  puhuks toas väike kamin.
Praegune seis: -20 kraadiste külmade ööde puhul juurde vaja pole olnud kütta, toas püsib stabiilselt +22 kraadi, mis minu jaoks on väga mõnus temperatuur.
Soojuspump kütab koostöös köögi 1,2kW põrandaküttega 112m2 esimest korrust kõrgusega 2,2m. Kuni -10 õuekraadini oli asi jonksus, toatemperatuur oli 18-21 kraadi, mis minu jaoks tähendas küll villast kampsunit ja sokke, aga oli siiski talutav. Nagu oligi ette arvata, kahanes kasutegur temperatuuri langedes oluliselt ja nüüd ilma ahju kütmata enam hakkama ei saa. Õnneks hoiavad kaks suurt ahju, elutoa- ja saunaahi, M abiga maja mõnusalt sooja. Küll ei taha ma sellele mõelda, et peaksin ainult soojuspumba hoolde maja jätma näiteks nädalase komandeeringu ajaks, kui külma oleks sama palju kui praegu.
Elektrikulu kohta ei oska ma kahjuks midagi öelda, pole nii kaugele jõudnud, et neid eraldi mõõta. Talvine elektriarve on mõrvarlik nagunii :(.
Stabiilse soojuse jaoks valiksin ikkagi soojussalvestid, kuigi ka nende kapsaaeda on üks kivi visata, nimelt läks mul üks väiksem, 1,7kW ja 77 kilo kaaluv Unidare sügisel rikki. Lihtsalt ei läinud enam soojaks, isegi minusugune blondiin oskas oletada, et mingi kontakti või relee viga peale seitset aastat truud teenimist. Maaletooja, Harju Elektri käest, sain vastuse, et neid ei parandata. Teisega juhtus eelmisel aastal see tulejama (kuigi see polnud radika viga). Selle tulemusl vedeleb mul nüüd kuuri all 154 kg spetsiaalseid ülikalleid soojussalvestavaid telliseid ja soojussalvesti pidin ikka uue hankima. Õnneks sain Lepatriinu käest talle mittevajaliku soodsa hinnaga ära osta, ei pidanud kaugelt tooma ka. Aga see, et mingi pisividina rikkimineku pärast tuleb suur asi prügimäele saata, on eraldi teema, millega ma end praegu vihastada ei viitsi, sel teemal võiks terveid köiteid kirjutada...

6 kommentaari:

  1. Pea vastu. Kevadeni on veel ainult 7 ja pool nädalat.


    PRRRRRRRRRR

    VastaKustuta
  2. a) soojuspumbale tulebki alates ca -15-st juurde kütta (sulatustsükkel läheb lihtsalt nii pikaks)

    b) võrdluses muidugi ka 36 m2 ja 112m2.... samas on 112m2 jaoks 200m2 sobiliku soojuspumba ostmine mõttetu investeering. lihtsam on ahju kütta, eeldusel, et on, kes kütab.

    kas neid telliseid miski ahju/kamina ehitamisel või tuunimisel ei saa ära kasutada?

    VastaKustuta
  3. Vägev rasketehnika Sul, pea kõik kütmisviisid, peale õli, kasutusel:D Me saame oma kamina ja elektriga hästi hakkama.

    Ma just mõtlesin, et äkki annab ikkagi midagi nende salvestitega peale hakata ja kasutada neid nt. varakevadel kasvuhoones. Ma mõtlen, et nutikad elektrikud pole ehk maa pealt kadunud. Või ajad lõkkes kuumaks ja paned siis ööseks nad sinna jahtuma.

    VastaKustuta
  4. provokatsioon :D

    tead, ära neid kive ja rauda veel ära viska. tundub päris huvitav asi olema, seda võiks natuke testriga torkida küll.

    VastaKustuta
  5. Mul pole plaaniski neid salvesteid ära visata :D. Seni, kuni ühtegi head ideed ei tule, on neil kuuris hea küll. Ja nagunii moodustavad lõviosa nende hinnast just need kivid, mitte paar küttetraati ja lülitit.

    VastaKustuta
  6. "raua" all mõtlesingi neid lüliteid ja värke, vaevalt kõik see kraam totaalselt surnud on. seda enam, et sul oli neid agregaate ju kaks.
    neid peab silitama ja testriga torkima!
    kui kunagi veel soojaks peaks minema, siis võime sellest rääkida.

    VastaKustuta