20. august 2011

SealtNurgast ja siitnurgast

Niisiis, järjekordne pikendatud nädalavahetus (mind ei ole üle viidud lühendatud töönädalale, lihtsalt püüan oma tööloldud puhkusepäevi tagasi saada) algas sõiduga Nurga aianduspäevadele. Rahvast oli seal juba reede hommikul meeletult, taimevalik aga minu meelest väiksem kui eelmisel aastal (või on mu enda nõudmised ja ootused aasta-aastalt suuremad...). Lätlased olid esindatud vaid ühe firmaga, PukuLauki, nende koduleheküljel on valik küll väga suur, aga kaasas oli neil suhteliselt vähe asju. Endale nihveldasin ühe tumelilla delfiiniumi ja oranzi siilikübara Sundown.
Poolakadki olid kohal, aga nende valikus peamiselt lehtpuud ja põõsad, mis sel korral mu huviobjektiks eriti polnud. Pealegi oli sealse müügimehega väga raske suhelda, ei osanud ta õieti vene ega inglise keelt ja küsimustele ühe või teise taime külmakindluse kohta kehitas vaid õlgu. Sealt sai siiski pagasiruumi üks Hortensia macrophylla variegata, ehk kirjulehine, aga kindluse mõttes kolin selle siiski talveks tuppa.
Meeldivaks üllatuseks oli Lepiku-Mardi aiandustalu, sinna kavatsen kindlasti kord ka kohale minna, pole väga kaugel ka. Seemneks said kaasa kompass-vaigulill (Silphium lacinatum) ja tervelehine vaigulill (Silphium intyrifolium).
Läti roosimüüjad aga kahjuks ei olnudki kohale ilmunud. Sellest oli kahju.
Nurga enda valikust sain kaasa südaja araalia ja viltja printsessipuu.
Siis aga tuli hakata kodu poole sõitma, sest ootas austav külaskäik. Eesti roosikasvatuse üks suurkujusid, keda ma sügavalt austan ja hindan, härra Rein Joost isiklikult helistas mulle hommikul ja soovis tulla mu aeda vaatama. No peale seda külaskäiku oli mu ninaotsakene kohe ikka nii püsti, et hea, et meiekandis vihma ei sadanud, see oleks võinud eluohtlikuks kujuneda, kõik oleks ninast sisse sadanud...Kiita said nii mu roosikollektsioon, aed (tõeline Ilu Aed pidi olema) ja kiita ja kallistada sain ma ise ka. Ma ei häbene üldse tunnistada, et olin täiesti kõrvust tõstetud. Kingituseks sain kaks roosi ja vist mitmeks päevaks hea tuju.
Ahjaa, eksperdi abiga sai ära määratud ka minu ülimalt invasiivne pargiroos, mida ma kõigile tuttavatele olen usinalt pähe määrinud (ja üritan ka edaspidi määrida, sest mul on jälle mitu ruutmeetrit ülearu...). Sordinimi on "Minette", põhjamaades tuntud ka kui "Nordisk Rose" ja Eestis rahvasuus ka Paruniroosina, sest levis omal ajal taludesse mõisaaedadest. Aretaja ja aasta teadmata, kuid tegemist on väga vana gallica roosiga.
Aia tõeline staar aga hetkel ei kuulu üldse rooside sekka, see on karvase hortensia õis diameetriga 30 cm:

ja nii vilju täis vana paradiisiõunapuud pole ma ka varem näinud, kahju, et nende viljadega suurt midagi teha pole, nõudlus puudub...
Täna aga sai käidud Vanamõisa laadal, taimi seal küll pea polnudki, mõned põnevad liiliasibulad said kotti, see-eest nägi palju ilusat käsitööd ja sai palju põnevaid ideid (kui saaks kusagilt ka aega nende teokstegemiseks). õhtul said eileostetud püsikud maasse, siis saun, ritsikate sirin terrassil sametpimedas augustiõhtus blogimise taustaks... elu on ilus.

8 kommentaari:

  1. Imeilus hortensia. Minagi kollektsioneerixin neid suurepäraseid taimi, nad on ilusad ka õiteta.
    Teie rosaariumi sordinimekiri yksi on juba muljetäratav, muudest kultuuridest rääkimata:) mina, väike algaja, saan Teile ainult jõudu & edu soovida. Ning põnevaid avastusi, sest kyttimiskirg pole mullegi võõras:)

    VastaKustuta
  2. Muna hakkab siin kana õpetama, aga 1 naine, kes äädikat ei saa tarvitada, teeb mh paradiisiõuntest kompotti ebakydooniamahlaga. (ka tema kõrvits ebakydooniamahlamarinaadis oli palju hõrgum kui tavalises äädikavees tehtud variant)

    VastaKustuta
  3. Jaaa:D, ma tean, mida Sa tunned. Kõrvad ka liiguvad, eksju:)
    Kui mõelda Su varem näidatud vaadetele, siis eks ta Sul üks suur Ilu ju olegi.
    Aga äkki pead Sa nüüd hakkama kuidagi oma kollektsiooni grupeerima, et noh, gallicad ja rugosad ja antiik jms kõik kuidagi eraldi ja kokku, vat siis alles Su nina püstiseks jääbki:), lööd kõik pahviks.

    Jube kahju, et seda salapära nii lühikeseks jätkus, aga eks see Paruniroos kõlab ka hästi.

    Vaigulilli kasvab meil üldse 3, nüüd on Sul 2 ja mul 2, pakun kompassile vahetuseks 3 m kõrgust kaelus-vaigulille (S. perfoliatum), kui Sa ikka said õige kompassi, ta lehed peavad näitama alati põhja-lõuna suunda ja nad peavad olema hästi lõhestunud. Muide, tervelehise õige ladinakeelne nimi on Silphium integrifolium, ju on etikett segaselt kirjutatud.

    Hortensia on ilus ja kasvab meil väga hästi, minu oma on juba 20 aastane ja nii kõrge, et sedasi ta õit ma enam pildistada ei saagi.

    VastaKustuta
  4. Kompass-vaigulille saab Muhedik kindlasti, niipea kui see jagamist kannatab. Praegu on ta veel väga tilluke, kolm lehte küljes. Aga kaelus-vaigulill mul juba on, Savisaare juurest. Nii ei kõik kolm on olemas.

    VastaKustuta
  5. Sa oled selle kiituse auga välja teeninud ju!
    Aga minu arust on paradiisiõunad ise juba piisavalt hapud, et hea "marineeritud" paradiisiõun tuleb vaid suhkru ja vürtsidega tehes, mingit lisahapet küll vaja pole.

    VastaKustuta
  6. Mul on sinu üle tõeliselt hea meel. Tunne selline nagu oleks ka otsapidi osa saanud :D
    Kiikasin sinu lisatud lingile ka, on jah päris põnev aiatalu.

    Augustiõhtud on kuldsed ja kui on koht, kus seda nautida, siis suisa hunnitud. Hea, et on päevi, mida tagasi saab :)

    Hortensia õis on võrratu.

    VastaKustuta
  7. Minu meelest täitsa asja eest see kiitus!
    Ja hortensia on imekena - ma tahaks kah neid omale rohkem aeda - aga paraku pole aed kummist - rohkem enam vist ei mahu :(

    VastaKustuta