6. august 2011

Hortensiate pidu on alanud

Ausalt tunnistades pidasin ma hortensiat tükk aega toataimeks ja ega nad mulle väga ei meeldinud. Alles Inglismaal avastasin, kui imekaunid nad tegelikult on. Selliseid inimesekõrguseid õielaviine, nagu sel paar nädalat tagasi Stourheadis tehtud pildil, meil kahjuks olema ei saa, sest pildilolev suurelehine hortensia (Hydrangea macrophylla) tahab Eestis talveks tuppatassimist ja seetõttu minu aias teda ei ole. Olevat mõnel fännil isegi meetrikõrgusena, kahjuks ei oska soovitada, kus seda näha saaks.
Küll aga olen enese jaoks avastanud külmakindlad hortensiad, nagu aedhortensia (Hortensia paniculata), puishortensia (H.arborescens), roniv hortensia (H.anomala), karvane hortensia (H.aspera) ja tammelehine hortensia (H.quercifolia). Hirmus tahtmine oleks katsetada ka saagja hortensiaga (H.serrata), mille sinise-valgekirjud õied on vastupandamatud, aga selle ületalvepidamises pole ma sugugi kindel. Kui kätte kusagilt saan, proovin sellegipoolest.
Hortensiad on võluvad eelkõige oma pika ja hilise õitsemisaja poolest - kui muud põõsad on ammu lõpetanud, siis nemad augusti alguses alles alustavad ja kestab seda õieilu praktiliselt külmadeni välja.
Puishortensia Annabelle on mu aias juba vana olija ja minu meelest lähevad ta kreemvalged õisikud iga aastaga lopsakamaks, sel aastal enamus õisi läbimõõduga üle 30 cm.
Aedhortensiad:
Vanilla Fraise:
 Limelight:
 Phantom:
 Selle tegelase nime ma hetkel ei leia...
 Tõsiselt hea meel on selle üle, et kaks talve aias olnud karvane hortensia hakkab esimest korda õitsema:
Ronivast hortensiast ja tammelehisest hortensiast kahjuks pilte pakkuda ei ole. Esimesega juhtus äpardus, tagurdasin talle traktoriga otsa ja suur jupp murdus ära, on elus ja kosub, aga sel aastal ei õitse. Eelmisel aastal Nurgalt ostetud tammelehine aga ilmselt on õitsemiseks veel liiga nooruke.
Ostunimekirjas on kindlalt aedhortensiad Tardiva, Pinky Winky, Pee Gee, Vanilla Strawberry. No ja siis see va saagjas. Sest hilisügiseseid õitsejaid pole kunagi liiast. 
***
Lisatud: oleks pisut botaanikaabi vaja :D. Eksämm saatis sellised tegelased, püsik,  taimed pea 2m pikad, lõikasin õied enne istutamist vaasi, pidavat olema ka hea lõikelill. Taime nime ta ei teadnud mulle öelda, mina ka ei tea. Ehk oskab keegi aidata.

8 kommentaari:

  1. eee-mul aias 3 talve üleelanud suurelehine hortensia. Soomlased tõid selle luua aednikule kingiks ja tema siis paljundas seda ja üks eksemplar nüüd minu aias ja esimest aastat õitseb. katnud pole teda kordagi. meetrikõrgune just pole aga 70 cm kõrgust küll. tule vaatama.

    VastaKustuta
  2. Ma küll aiapidaja pole, aga mulle väga meeldivad need kollased lilled. Minu lapsepõlves nägin neid maal käies paljudes peredes. Minu teada on see vana taluaedade lill. Kasvab väga pikalt ja kaua näiteks vanade mahajäänud taluhoonete või ahervarede juures nagu mälestus kunagistest ilusatest aedadest/aegadest. Ka vaasis on tänulik lill, seisab hästi kaua kaunina. Peaks olema see lill: Lõhislehine päevakübar 'Goldball' e. talijorjen.

    VastaKustuta
  3. Pool kommentaari jäi maha. Selle lille teaduslik nimi peaks olema Rudbeckia laciniata 'Goldball.

    VastaKustuta
  4. See alumisel on päevakübar Rudbeckia laciniata (var. hortensia?). Kahjuks ei tea eestikeelset liiginime. Eriti levinud kõrge (kuni 2m) sort Goldball

    VastaKustuta
  5. Üks väga ilus aedhortensia on ka `Dart´s Little Dot´

    Ja päevakübara nimi on selline nagu Linda kirjutas

    VastaKustuta
  6. Vau, et Sul ka neid nii palju on! Ilusad!
    A ma ei saa selle kõige lihtsama kasvatamisegagi hakkama

    VastaKustuta
  7. Mulle hakkavad hortensiad järjest rohkem meeldima just nende pika õieilu pärast ja küllap on plusse teisigi. Esimene soolotaime õppetund oma aiast pärineb aedhortensialt.

    Sortiment kasvab teosammul, aga tahaksin kindlasti nendeni ka jõuda (unistavalt)

    VastaKustuta
  8. See hortensia, kelle nime ei leidnud, on vist Tardiva?

    VastaKustuta