28. mai 2013

Talve hambajäljed

Elu hakkab vist rahulikumaks muutuma, juba on aega olnud aias ringi vaadata. Õigemini ma olen selle aja lihtsalt võtnud. Naadid ei jookse kuhugi (kahjuks), abilisekuulutustele ei reageeri keegi ja seetõttu võtan asja kergelt. Ei saa ka tervet kevadet käpuli maas veeta. Huvitav, kuidas kõik muutub, kunagi mulle kevad ei meeldinud, minu element oli suvi ja eriti muidugi rooside õitseaeg. Nüüd aga naudin täiega maikuud ja eriti neid valgeid õhtuid ja hommikuid.
Kuna lõpuks on kõik lehte läinud, on aeg ka laipu kokku lugeda. Kõige suurema põntsu on saanud okkalised nagu paljudel teistelgi ja kõige rohkem on mul ikkagi kahju oma roomavatest kadakatest Green Carpet ja Blue Carpet, mis seitsmeaastastena mõlemad üle kahe meetri läbimõõtu olid saavutanud. Nüüd pole vist muud kui saag ja lõke. Blue Carpeti olen juba osaliselt ära lõiganud, aga ausalt öeldes on need roomavad tüved ikka väga jämedad ja kände ma ilmselt sealt okaspuualast kätte ei saagi. Allesjäänud oksad kasvatavad küll uusi võrseid, aga ülejäänule ei aidanud ka sügisene pritsimine.  Vaatepilt on nutune.
Karta on, et välja tuleb saata kõik kadakad, sest lisaks ilukadakatele on roostes ka looduslikud, ilmselt mingi laiem seenhaigus ja ega ma ümbruskonna endiste rannakarjamaade ruutkilomeetreid haigetest põõsastest ikka puhtaks ei saaks, kui tohikski võõrastel kruntidel tegutseda. See nunnu on suht noor, aga ka omadega üsna läbi.
See, et parukapuu Royal Purple on suuremalt jaolt külmavõetud, on tavapärane, alumised oksad on terved ja küll ta taastub. Tants ümber tamariski aga hakkab küll ära tüütama...kevadel väljub lume alt pungadega, hiljem aga saab öökülmade käes kannatada ja seisab keset aeda püsti nagu vana luud. Võib-olla peaks ümber istutama?
Suure ja väga okkalise luua mõõdu annab välja ka Thunbergi kukerpuu, mille sorti ma ei tea, sest oli ka aias nii vana olija. Kuidas ma selle okassea nüüd sealt kätte saan, pole veel selge, aga paari elusoleva alumise oksa pärast alles hoida pole ka vist mõtet.
Läinud on ka üks Dammeri tuhkpuu ja kõvasti pihta saanud roniv kuslapuu, viimasest saab siiski ehk asja. Pildistama ei hakanud.
Pildistasin hoopis rõõmustavaid asju, harilikel murtudsüdametel (Dicentra spectabilis) on hea aasta

Tulbid, tulbid, tulbid. Panin maha kümnekaupa (või vähem, kuidas pakis oli), mõne sordi puhul on aga tulemus hoopis imelik, millal nad need tütarsibulad kasvatasid, talvel?









Uus taimeliik meie kollektsioonis, tulbiõieline artišokk. See hispaania artišokk on meie aias nüüd neljandat aastat (loomulikult mitte tulbiõielisena :), süüa pole veel raatsinud, sest kahe peopesa suurused õied on nii ilusad. Aga äkki sel aastal raatsin ühe õienupu nahka panna. Kuigi pole artišokki kunagi proovinud ega pole sugugi kindel, et ta mulle maitseb. Müüginomenklatuuri võtsin ka just huvitavuse ja söödavuse pärast ja mingit erilist hoolt ei tundu ta vajavat.
Hoolimate sellest, et küülikud on end naatidest ja võililledest ümmarguseks söönud, ei tundu rohimine kuidagi lõppevat, üle paari tunni päevas pole selleks ka aega jagunud. Aga ma lihtsalt ei vaata neid rohimata kohti ja võililleväljast jõudsin ka eile pilti teha, enne kui murutraktor sellest üle käis. Jasmiiniõiekese kõige suurem kehaosa on hetkel pea, mis vahel on ka pätitempe täis.
Üldiselt aga on olnud ilus mai, justkui kingitus pärast külma ja lumist aprilli. Toomingad õitsevad veel ja lõhnavad hullutavalt, lillad sirelid hakkavad vaikselt värvi näitama, valge alles tukub. Kevad on ilus.







13 kommentaari:

  1. Kahju okaslastest :( Kas sul sabiina ka kusagil kasvab ja kui, siis kas ilma kahjustusteta?
    Tulbiparaad on ikka uhke, looduses ilmselt veel uhkem kui pildil.

    Ehk tuleb see õige abiline ka, kui aeg viimase peal.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Minul kasvab eelmise aiapõlve pärandusena vana sabiina ja täitsa ilma kahjustusteta, kuid ta on männi all varjus, kus kirjanduse järgi üldse sabiina ei tohiks edeneda. Ajab end aga laiemaks ja äärmised osad isegi juurduvad. Igal aastal piiran ta laiutamist.

      Kustuta
  2. okkalistest on tõsiselt kahju, mul sama lugu, sealh looduslikega (mõni neist kindlasti üle 100 a vana). ma lõikasin kõige hullemad oksad ära, mis suisa mustaks olid läinud, aga aülejäänutega ootan. olen korra näinud, kuidas kadakas on taastunud ja lõigata/välja kaevata jõuan ma sügisel või järgmisel aastal ka. ei tea, kas see õige lahendus on, aga paremat mul ka prageu pole :)

    oh, neid tulpe!

    kuule, kas see ongi see päris artishokk? ja ilusti talvitunud? või ikka miski muu?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma väga vabandan, et pole praegu aega tõlkida, aga Wikipediast leiab Cynara cardunculuse kohta pika artikli.

      Nii et tundub, et hispaania artišokk on see "cardoon", mida ma tõlkida ei oskagi ja on siiski sellest tavalisest söögiartišokist natuke . Ostsin paljasjuursena neli aastat tagasi ja siiani ainult kasvab iga aastaga suuremaks.

      Kustuta
  3. Häda jah nende okkalistega.
    Kas need tulbid on sul sügisel veebipoes müüa ka?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ei, need tulbid on mitmelt poolt kokku ostetud ja pole kaubaks.

      Kustuta
  4. Osad tulbisibulad on juba ostes jagunenud aga mitte veel lagunenud. Kevadel aga juba ema kõrval tütar õitseb, enamasti tillema õiega.Mõnedel sortidel eriti.

    Sinu suurte kadakate võimaliku taastumise koha pealt ma ei oleks liiga optimistlik,kuid seda ma küll ei arva, et okkalistel nüüd üldine taud kallal ja pole mõtet enam proovidagi kasvatada. Küll need looduslikud ka jälle kosuvad või kasvatavad uue põlvkonna - oli lihtsalt raske aasta. Tegelikult mitu aastat ju peaaegu järjest.

    Minul on kogemus väikese Rheingold elupuu täitsa pruunistunud kontsule uue helerohelise võra tekkimisest paari aasta jooksul. Kes nii kaua tahaks oodata. Mul lihtsalt nuka taga varjus ja konts jäi välja juurimata.

    Kukerpuu võid ju esialgu hästi madalalt maha lõigata, äkki selgub, et polegi vaja välja juurida.

    VastaKustuta
  5. Kadakatega on juba mitu aastat kõigis piirkondades suured probleemid. Suured dendroloogid pakuvad välja erinevaid võimalusi, aga täpset põhjust siiski keegi ei tea, ilmselt on tegu mitme halva asjaolu kokkusattumusega. Ka mina ei usu nende taastumisse ja kindlasti ei saavuta need vanad kontsud endist hiilgust. Et aed okkalistest päris lagedaks ei jääks, võiks kadakate asemel proovida hariliku kuuse erinevaid vorme, neid on ju kõrgemaid ja madalamaid, kuhikjaid, poste, kerasid, ovaale ja ka ebamäärase kujuga laiutajaid. Ka mändidega pole veel erilisi probleeme olnud, aga nende sortiment on tüki maad vaesem kui kuuskedel
    Kukerpuu äkki taastub, nad võivad juurmistest võsudest uue põõsa kasvatada. Vanu lehtpõõsaid ju sedasi noorendataksegi.
    Kuigi need täidisõielised ja igasugu säbrulised tulbid pole päris minu maitse, jäin pikalt vaatama seda valget sorti. Päris uhke asi ja võiks isegi meie aias elutseda. Artišokist ma ei räägigi, selle ma lihtsalt pean endale saama:)
    Kui lumi läinud ja koleaeg möödas, on kevad alati ilus.

    VastaKustuta
  6. Tulbid ja artišokk on tõesti uhked!

    VastaKustuta
  7. eeee, mde, meil vaevlevad pisikesed mägimännid sama häda käes :/

    VastaKustuta
  8. Tublid olete - sina ja artišokk mõlemad! Mul pole õnnestunud artišokki talvitada - eelmisel aastal proovisin isegi kasvuhoones, aga kevadel polnud tast enam asja.
    Meiekandi looduslikel kadakatel on seenhaigus. Sellised oranžid tilbendised on oksa/tüve ümber, seejärel tüvi pakseneb ja paksendist ülaltpoolt kuivab ära. Eelmisel aastal lõikasime need paksendid välja ja põletasime, aga sel aastal on on samadel kadakatel uuesti. Minu suures lillepeenras on üks uhke suur tegelane, keda hoolimata reanimeerimisest, me enam päästa ei suuda - praegu on juba pool kuivanud. Kahju küll, et see häda nii kiirelt ja laialt maad võtnud.

    VastaKustuta
  9. Enne suurte lumedega talvesid (viimased neli) olid meil suhteliselt tagasihoidliku lumekattega pehmed talved. Kasvatasin tollal meie aeda valitud kujuga looduslikest kadakatest heki. Kui see oli neli suve kasvanud ja nägi terve, tihe ja külluslik välja, mõned neist olid paksult marju täis, siis tuli esimene LumiKurguni talv. Kevadel läks pool minu imelisest hekist pruuniks pluss need oranzid näsad (näsarooste). Peale teist suure lumega talve tuli maha võtta ka teine pool. Kadakad olid mõned juba kahemeetrised. Mingi "kala" peab selle lumerohkusega seoses olema, aga kuidas see mõjutab...

    VastaKustuta
  10. väga väga ilus aeg on nüüd just ja praegu .. köik lõhnab ja õilmitseb ...

    VastaKustuta