10. märts 2010

Suured aiad, väikesed aiad

Mitte kunagi pole keegi rahul. Ei need, kelle krunt liiga väike,ega ka need, kellel liiga suur. Kui osadel pole enam ruumi, kuhu istutada, siis minul on järjekordselt tunne, et ükskõik mida ma ka ei istutaks, ikka näeb ta krundil välja nii, nagu oleks sinna juhuslikult lennuki pealt pudenenud.Krattisin Maa-ameti serverist ortofoto ja joonistasin natuke. Kollane joon on krundi piir. Roosaga ümbritsetud see ala, mida me meeleheitlikult ikka vähemalt niita püüame - kuna tegemist on täieliku kivikangruga, kus praktiliselt mitte kusagil sirgelt niita ei saa, siis võtab sellegi niitmine vähemalt kaheksa tundi aega. Maastikuplaneerimisest pole suurt tolku, sügisesese võsavõtmise käigus sai proovitud mõnda väiksemat kivi nihutada, aga selle asemele oleks siis sellistes kogustes mulda vaja, et see kujuneks elutööks. Pealegi mulle need rändrahnud meeldivad ja kogu krundi siledakslükkamine rikuks kogu loodusliku miljöö.
Kollasega viirutatud alad on need, kust sai sügisel võsa hävitatud. Ma pole kindel, et mu vastu veel sellepärast keegi väärteomenetlust ei algata, sest nagu kuu aega tagasi selgus, elame me valla detailplaneeringu järgi tiheasustusalal. Pildi pealt on ju näha ka, kui hirmtihe asustus meil on...lähema naabri väravasse üle saja meetri.
Sinisega viirutatud alad on kevadeti vee all ja kui praegust lumeuputust vaadata, siis jäävad sel aastal vee alla vist kogu suveks. Kunagised vee äravoolukraavid kasvasid umbe juba nõukaajal ja midagi eriti teha ei saa, sest meie krundi ja lähima maanteetruubi vahele jääb kakssada meetrit üle võõra krundi, mis on juba viiendat aastat müügis ja kuhu omanikud isegi jalga pole tõstnud. Rääkimata sellest, et keegi seda isegi buumi osta tahtnud oleks.
Hall ala on lihtsalt võsa ja võsastunud mets. Poolsoine pealekauba. Sääskedele väga meeldib.
Tavaliselt käibki istutamine nii, et ma käin põõsaga mööda krunti ringi ja püüan kuhugi auku sisse saada. Esimesel kolmel juhul üldiselt ei saa, sest kümnesentrimeetrise mätta all lesib järjekordne mitmetonnine rändrahn, mille olemasolu maapinnalt isegi mitte ei aima. Lugesin kusagilt blogist, kui suurt auku oleks mustika jaoks vaja - no sellise augu saaks meil maasse ainult dünamiidi abiga.
Tumelillaga värvisin ala, mille kordategemine mulle küll meeldiks, aga minust jääb vist tegemata. Õigemini on juba korra proovitud, aga kasvas paari aastaga uuesti võssa, seal on veel rohkem kive kui õue peal ja traktor lihtsalt ei mahu igale poole vahele.
Lepa- ja toomingavõsa ei sega kivid see-eest põrmugi.
Oehh.
Vahel oleks päris tore, kui oleks kena pisike mõnesajaruutmeetrine ridamaja aed. Seda suudaks vähemalt korras hoida.

6 kommentaari:

  1. Mulle see teema meeldib! Olen omagi krundikese aerofoto endale arvutisse krattinud ja kunagi ehk saaks ka sellise teema blogisse teha, loodan muidugi sa vastu pole, et sinu teemaideed kasutan.
    Eriti meeldis mulle koht kus sa põõsapussakaga ringi jalutad, nagu minu kirjutatud osa kohe. Mul sama teema. Võin ju vaimusilmas ettekujutada, kuhu ma mida kasvama panna tahan, aga see ei tähenda veel, et see ka võimalik on.

    VastaKustuta
  2. Unustasin.
    Kui suur teil krunt ja niidetav ala on? Mulle tundub, et meil on selle kõrval nn. ridaelamuboksi tagahoov.

    VastaKustuta
  3. See ala, mida me niita üritame (roosa mollusk :)) on natuke alla hektari, kui ma vähegi õieti mõõtsin. Aga kogu krunt 3,5 hektarit, millest suurem osa võsas.
    Aga jah, see maakaevamine käibki nii, et lööd labida maasse ja kõlks! kivi. Proovid meeter maad eemal, jälle kivi. Kaevad vahepeal, siis selgub, et see teine kivi polnud mitte jällekivi, vaid ikka seesama kivi, mis esimeses augus.

    VastaKustuta
  4. Ikka on hea seal, kus meid pole:)

    Mõned näevad hirmsat vaeva, et õuele kivisid saada. Selle rikkuse peaks kuidagi ära kasutama ja eksponeerima. Kui Sa kirjutad, et Su istutused oleksid nagu lennukilt pudenenud, siis võibolla olekski kivid need, mille abil saad need juhuslikud istutused kuidagi põnevalt ühendada ja saada säärased suured taime-kivi istutusalad. Mida sammaldunum kivi, seda uhkem.
    Eks neid soiseid ja võsastunud alasid saaks ka igavesti põnevalt kasutada, aga.... tean ju omast käest, et hing igatseb vahel rohkem kui ihu järgi jõuab.

    Tasapisi, meeterhaaval liigub asi ehk siiski edasi. Lihtsalt ei tohi väga ahnelt ette võtta, siis jõuab.
    Kui ma mõtlen selle võsa, rämpsu, metalli- ja muude sodikoguste peale, mis meil siin oli, ei usugi enam, et ise selle jõudsime korda saada. Ainult kivid kasutasime ära:)

    VastaKustuta
  5. No meil on siis tõesti pisi-pisi aed,ligi 0,5h ja seda kõike püüan korda saada. Sellegagi mässata on tükk tegu. Meil õnneks veidi väiksemad kivid - elame pae peal, aga labidat ei anna sisse lüüa ikkagi, kangiga taod ja taod, kratsid küüned tagurpidi ja auku ikka piisavalt suurt sisse ei saa.

    VastaKustuta
  6. Ma paras kivihull - mind peaks Thela aeda "lahti laskma" :DDD

    VastaKustuta