20. august 2012

Aiaürituste jääknähud

Vahel piisab neljast päevast, et tunda end tööasjadest kaugel eemal olnud olevat. Reedel askeldasin Ellamaa aianduspäevadel - sellest on blogides juba nii palju kirjutatud, et kordama ei hakka. Seda enam, et ise ringisebimiseks eriti aega ei jäänudki. Ostud jäid ka mõistlikkuse piiridesse, kolm siilikübarat, punaseõieline kastan ja kaks lätlaste nimetut laialehist hortensiat. Siis sai sularaha otsa ja sellega seonduvalt ka kiusatused.
Laupäevahommik oli minutilise täpsusega planeeritud, täpselt kell kümme olin Vanamõisa käsitöölaadal ja täpselt kell üksteist ma sealt lahkusin, et õigeaegselt firma suvepäevad avada. Ilm oli imeline ja päris tore oli mööda Kallaste turismitalu suurt territooriumi ringi jalutada ja vaadata, kuidas kolleege seikluspargis piinati :).
 Enda õmmeldud kere neid trikke teha ei luba, pealegi kardan ma kohutavalt kõrgust. Nii et piirdusin fotograafi rolliga ja vaatasin teiste lõbutsemist pealt.
Pühapäeval sadas terve päeva nagu oavarrest. Tubastest tegevustest oli kogunenud pea sama pikk nimekiri kui õuetegevustest, niisiis möllasin hommikul arvuti taga ja pärastlõunal panin lõpuks kokku juba kuu aega tagasi saabunud uue voodi. Õhtul kütsin sauna, sest maja oli nii niiske, ja mõnulesin pikalt laval.
Täna lubas ilm lõpuks ometi õue ja hakkasin lahendama kogu seda kuu algusest saadik kokku aetud potindust ja pütindust. Enne istutama hakkamist tuli mõned asjad ümber istutada, siilikübarate peenrast kolisid mujale tradeskantsiad ja paruktarn "Bronze Curls" sai endale uue koha, kus oma pronksjaid lokke täies ilus esitleda.
  Sama koha peal laiutanud sõrmübaralille virutasin südametäiega komposti. Tiibeti priimula selline :(
Ja siis ma muudkui istutasin ja istutasin ja istutasin. Järgmiseks nädalavahetuseks jäid veel Deia araalia ja päevaliiliad, muidu on kõik potsikud maas. Ümberistutamist oleks titepeenrast kõvasti, aga enne oleks vaja pärispeenar tekitada ja selleks tuleb M-i mõjutada. Millega, veel ei tea.
Ilus uustulnuk, aedhortensia (hydrangea paniculata) Early Sensation
Istutamise käigus tekkisid ka mõned küsimused, eriti Aalujate kokkutulekult pärit taimedega. Näiteks, mis laugud mul kotipõhjas olid - vist Tiialt? Kes sokutas mulle sõnajala ja mis ta ees- ja perekonnanimi on? Kata surus mulle mingi tillukese oranzi õiega tegelase, mille nimi mul meelde ei jäänud. Ühesõnaga, paluks vastuseid. Kõik muud potsikud said nimed külge ja maha said peaaegu kõik. Pidin juba kilkama hakkama, et plats puhas, aga aarghh - sel nädalal peaksid vist tulema Cajeux võhumõõgad ja siis kogu see ümberistutus ja ega ma sealt Amandi kataloogist ennast ka kuivale ju jätta ei saa, merenderad ja muu, ühesõnaga istutame lumeni. Järgmisel aastal olen mõistlikum, ausõna, sest olemasolevad istutusalad on täis mis täis ja asi hakkab kontrolli alt väljuma... ma isegi ei taha mõelda, mida tunnevad need taimehoolikud, kel aias vaid tuhat või paartuhat ruutmeetrit minu pooleteise hektari vastu. No see-eest jõuavad nad ehk vähemalt rohida, sellest ma isegi ei unista sel aastal.


14 kommentaari:

  1. Karutubakas e pilosella, täpsemalt ei tea, kah kuskilt taimevahetuselt täiesti tundmatuna saadud. :o)

    VastaKustuta
  2. Minult saadud lauk on Allium Gigant.Kas sõnajalg oli pisike või suur?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sõnajalg oli suur ja kui ma õieti mäletan, algas ladinakeelne nimi o-tähega

      Kustuta
  3. Khm:)...et, missa nagu Tiibeti priimula kohta sedasi ütlesid? Mul on oma seemnest kaks taime kasvatatud ja täitsa heauskselt uue peenra tahaserva pandud. Reaalis pole õitsemas näinud. Kas peaks teise ära korjama? Et kasvab kole suureks?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tiibeti priimula kohta ütlesin sellepärast nii, et mulle müüdi see digitaalis tiibeti priimula pähe :(. Pärispriimula pole milleski süüdi.

      Kustuta
  4. Ma usun ka, et järgmisel aastal oled Sa hoopis targem ja ei telli taimi mitte kaootiliselt siit-sealt, vaid teed seda korraga ühe terve uue istutusala jao, nii umbes 1000 taksonit. Talvel ju küll aega plaane joonistada ja lilli paberile paigutada:D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jajahh. Ja mitte ühte kiusatust, eks? Kui ma õieti mäletan, siis sa kunagi sellest just kirjutasid, et pole ühtegi istutusala plaani teinud :DDD

      Kustuta
  5. Ma ka sel aastal soetasin selle "Bronze Curls", kuna lubati, et talvekindel - on ta sul juba mitu aastat talvitunud?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul on ta eelmisest kevadest, sel kevadel nüsisin maha ja nüüd selline kui pildil. Naabritel elas ka selle talve kenasti üle.

      Kustuta
  6. Minu bronze ei elanud talve üle, üldse olen natuke nende kõrrelistega hädas. Aga sellest mõni teine kord.
    Sõnajalg on vist Onoclea sensibilis.

    VastaKustuta
  7. Kõrrelisi ei tohi maha lõigata sügisel, vaid AINULT kevadel.

    VastaKustuta
  8. Pidin just küsima, et kus sina oma potsikulisi hoiad, kui leidsin vastuse, et peenras :) No maraton-istutus, jätab minugi eesseisvad ponnistused varju.

    VastaKustuta
  9. Minu Bronze Curls keerasin potiga kylili ja talvitus kenasti, ei m2danenud. Ma ei pyganud teda yldse, sest nii vanad kui ka uued lehed on pea sama v2rvi;)
    Sygisel l6igat k6rreline l2heb m2danema.
    Thela, Sinu aeda tuleksin ma yhel heal p2eval vaatama, aga selle eest oleksin n6us aitama kaevata ja kiva veeretada, mulle oleks suureks auks ja piisavaks tasuks v6imalus n2ha ja uurida kollektsioonaeda, haruldusi ma yldiselt ostan ja ei nooli tasuta. See on konkreetne pakkumine, mitte ilulubadus. Vabandan, kui see tundub veider, aga selline Kaaren juba on!

    VastaKustuta